Роль бібліотекаря

Роль бібліотекаря у навчально – виховному та навчально-виробничому процесах ПТНЗ

   Структурним підрозділом кожного навчального закладу є бібліотека.

Від того, як і що читає людина у роки юності, залежить її майбутнє. Робота бібліотеки повинна пробуджувати потяг до книг, які звеличують, облагороджують людину, яка стоїть на порозі самостійного життя.
У нашого навчального закладу є два важливих завдання:
по-перше, дати людині певний запас знань,
по-друге,  навчити постійно поповнювати і збагачувати знання, самостійно користуватися цінностями із скарбниці людської культури.

Адже, єдина методична мета нашого навчального закладу «Формування конкурентоспроможної особистості засобами інноваційних технологій» повністю розкриває суть роботи всього педагогічного колективу.
У наш час, коли світ змінюється дуже швидко, друге завдання стає досить актуальним. Саме це завдання і допомагає вирішити бібліотека.
Вона разом з педагогічним колективом виховує і всебічно розвиває особистість з високими духовними, інтелектуальними та морально-етичними рисами.

    Ще В.О. Сухомлинський приділяв велику увагу самоосвіті педагогів, а вона неможлива без роботи з літературою, періодикою,  різними видами інформаційних видань.

Отже, бібліотека в сучасних умовах має такі завдання:
– виховання в учнів культури читання – інформаційної культури;
–  формування вміння користуватися сучасними інформаційними послугами;
– різностороння допомога самоосвіті учнів та педагогів;
– активна участь у навчально-виховному процесі;
– сприяння росту професійної компетентності педагогічних кадрів.

   Нині до нас приходять навчатися учні з різних соціальних прошарків. Одні мають вдома комп’ютер або ходять до комп’ютерного клубу, інші, можливо, і з клавіатурою не працювали. Але ми можемо зарадити цій різниці.

   Інтернет надає дуже великі можливості для отримання інформації, тому поява віртуальних бібліотек була необхідною.
Ми маємо свої комп’ютерні класи із проекційними екранами . Учні разом з викладачами, майстрами виробничого навчання проводять віртуальні уроки, готуються до відкритих заходів. Але цьому передує велика підготовча робота і бібліотека тут займає чільне місце. Адже тут підбираються матеріали і для уроків, і для проведення масових заходів.

Бібліотека профліцею розташована у гуртожитку, тому найтісніший  зв’язок із вихователем та учнями, які проживають тут. Тому більшість заходів, які проводить бібліотека адресовані саме цим учням. Часто вони самі стають ініціаторами масових заходів і навіть самі складають сценарії.               Найбільше нашим вихованцям подобаються вечори відпочинку, конкурси, вікторини. Так, разом з вихователем гуртожитку на протязі цього року було проведено ряд цікавих масових заходів: вечори відпочинку «Давайте познайомимося», «Українські вечорниці»,  «Весь вечір тільки про любов…», години цікавих повідомлень: «Все про чай», «Поети рідного краю», «Події в світі», а також години пам’яті: «Жнива скорботи – 33 рік», «Герої Крут», «Ніхто не забутий…» (до Дня пам’яті і примирення),  «Мамо, не плач..» (до Днів вшанування пам’яті героїв Небесної сотні).

    Кожна бібліотека має у своєму арсеналі різноманітні форми і методи роботи з користувачами. Але сьогодні ми не можемо з тим же успіхом проводити заходи, які проводили кілька років тому. Змінився світ, змінилися ми, змінилися наші учні. Масова робота бібліотеки включає в себе бесіди, книжкові виставки, виховні години, вікторини, години цікавих повідомлень, круглі столи, літературні світлиці і та ін. У кожному масовому заході зараз обов’язково застосовуємо інтерактивні методи. Навіть визначати тему даного заходу треба із врахуванням потреб нинішнього часу. Щоб тема була цікавою
і корисною, діагностуємо, як групи в цілому, так і окремих учнів. Іноді учні дивують своїм вибором теми, але ми розуміємо, що вони називають ті теми, які їм справді цікаві. Обов’язково треба враховувати, що теми виховних заходів повинні бути різноманітними.

    Готуючи книжкові виставки, теж намагаюся привернути увагу читачів чимось незвичайним. Це може бути виставка-діалог «Чи знаєш ти свої права?», «Голодомор чи геноцид?», виставка одного автора «Лицар педагогічної ниви», «Зоріє розписами Петриківський живопис», виставка-роздум «Майдан…Хто, якщо не я?» В.Розуменко.

Цікавою і для учнів, і для педагогів виявилася виставка-хобі, на якій, крім книжок, були виставлені вишивки, серветки, рушники, учнівські кулінарні шедеври та ін., виконані учнями і педагогами.

Крім книжкових виставок, обов’язково готую книжкові полиці, присвячені знаменним датам та подіям: «Державні та народні символи України», «Козацька ера», «З Україною в серці», «Мова – то цілюще джерело», « Спочатку було слово…» та інші.

При підготовці відкритих масових заходів участь бібліотекаря є обов’язковою. Робота розпочинається з визначення теми і розробки сценарію і закінчується проведенням і обговоренням того, що вдалося досягнути, а що ні.

Змістовно і радісно проходять зустрічі з поетами рідного краю. Так до нашого ліцею дирекцією була запрошена місцева поетеса Наталія Ненюк, яка презентувала  свої дві нові збірки «Мудрості намисто» та «Дорога любові».

Також у нашому професійному ліцеї навчається молода поетеса-початківець Дарина Перч, яка у 2016 році випустила  першу поетичну збірку «Зимова скрипка». Із  презентацію своєї поезії Дарина  не раз виступала і в актовій залі ліцею, і в бібліотеці, зокрема на святі захисника Вітчизни.

Одним із головних завдань бібліотекаря вважаю популяризацію творчих доробків наших сучасних письменників, поетів та кінорежисерів.

Так, як на полицях книжкових магазинів творів їх придбати неможливо, то разом з учнями та викладачами-філологами вдаємося до ресурсів Інтернету. (Творчість Леоніда Кононовича, Оксани Байрак, Ірени Роздобудько та багато інших).
В.О. Сухомлинський приділяв велику увагу суто бібліотечним питанням: «Як повинен відображатися урок у роботі бібліотеки, зокрема, у пропаганді книги? Що повинен знати бібліотекар про зміст навчально- виховного процесу на уроках?»
(СухомлинськийВ.О. Вибрані твори в 5-ти т. – К, 1976-77.-Т. 4, с. 601). 
Тобто, В.О. Сухомлинський наголошував, що виховна робота не може вестись окремо викладачем і бібліотекарем, що тільки спільними зусиллями можна досягти успіху. Ця порада великого педагога актуальна і на сьогоднішній день.

Найтісніший зв’язок у мене, як бібліотекаря, з викладачами-філологами, зокрема з викладачем української мови та літератури. Коло питань співпраці важко описати, бо це щоденна робота, яка починається із комплектування кабінету рідної мови необхідною навчальною, методичною та художньою літературою та складанням списків рекомендованої літератури для програмного та позакласного читання. А також це спільно проведенні уроки зв’язного мовлення («Відгук про прочитану книгу»,  «Анотації до твору, кінофільму», «Як правильно написати реферат, доповідь», «Складання бібліографічних списків використаної літератури» та ін.), обмін думками про прочитану літературу – новинки в Інтернеті, про проведення  масових заходів, що проводяться у ліцеї .

 Якщо майстер виробничого навчання разом з викладачем проводить захід, бібліотекар теж у тій чи іншій формі приймає в ньому участь. Спочатку це допомога у розробці сценарію, а потім безпосередня робота з учнями.
Кожний виховний захід, який проводить бібліотека, має основну мету – запалити в учнів зацікавленість у пізнанні нового. Якщо після проведення заходу учень не має бажання знати більше, ніж йому розповіли, якщо це бажання не перетворюється в прагнення, стимул, що спонукає знайти інші матеріали – виховної мети заходу не досягнуто.

    Ще на початку навчального року бібліотекар працює з заступником директора з НВР та методистом, обговорюючи навчальні плани і програми. Враховуючи зміни в них, бібліотекар коригує свій план роботи на рік.

Кожного року в профліцеї  проводяться предметні тижні, під час яких проходять вікторини, конкурси, інформаційні години та години цікавих повідомлень. Бібліотекар підбирає літературу для вікторин, надає консультації викладачам та учням.

 Так, викладач географії та біології кожен рік поповнює свою педагогічну скарбницю цікавими матеріалами, які я рекомендую використати під час проведення предметних тижнів. У цьому році було надано такі відеоматеріали: «Планета Земля», презентація «Клас «Гриби», «Найбрудніші міста на Землі», «Найрідкісніші тварини» та інші матеріали.

Для викладача правознавства під час проведення предметного тижня бібліотека надала плакати про державний устрій країни.

Для викладача математики підбирався цікавий матеріал про життя і творчість видатних науковців цієї галузі.

Особливої уваги бібліотекаря потребують ті працівники, які атестуються. Це підбір матеріалу для написання курсових робіт, під час проведення відкритих уроків, масових заходів, підготовка доповідей на педагогічних читаннях та педагогічних радах. Особливо плідним був минулий 2016 рік, коли атестувалося 9    працівників.

Для класних керівників я, як  бібліотекар, виписую і рекомендую прочитати такі журнали: «Позакласний час», «Педагогічна майстерня», «Класному керівнику», «Профтехосвіта», де вони мають можливість познайомитися з передовим досвідом роботи, з новими методами та технологіями.
Крім масової роботи бібліотекар не може забувати і про індивідуальну роботу з учнями і викладачами. Особливо це стосується молодих та нових працівників. Адже їм  так необхідна консультація при виборі необхідної, самої ефективної літератури і періодики  для педагогічної та виховної роботи. Бібліотекар допомагає молодим спеціалістам у всьому: в складанні планів  і у підготовці до уроків та виховних заходів.

Якщо робота з педагогічним колективом носить інформаційний та рекомендаційний характер, то з учнями треба звертати увагу на їхню підготовленість.  Одному можна просто порадити куди звернутися, щоб знайти необхідний матеріал, учню-відміннику можна підказати де пошукати більше інформації в Інтернеті, а комусь, можливо, прийдеться надати консультацію при написанні реферата чи знайти відповіді на питання.

 Для адміністрації пропонуємо послуги кільцевої пошти. Отримані нові періодичні видання працівники адміністрації вивчають по черзі, а потім передають іншим колегам.

Сучасний навчально-виховний процес дуже складний і динамічний, тому кожний педагогічний працівник повинен бути впевнений у тому, що бібліотека надасть для роботи всі необхідні матеріали.

Бібліотекар намагається якомога частіше знайомити колектив з інформацією про нові надходження. На жаль, нових книжок ми отримуємо не так багато, але періодичні видання нас не підводять, маємо непогану передплату їх. На педагогічних радах чи інструктивно-методичних нарадах проводяться презентації нових видань, проходить ознайомлення зі списками літератури з нових педагогічних технологій. Щомісяця виходить інформаційний бюлетень  «Пам’ятні  та знаменні дати».
Незалежно від форми ведення картотек, вони і сьогодні не втрачають свого значення. У бібліотеці постійно ведуться картотеки:
– передовий педагогічний досвід;
– краєзнавча картотека;
– картотека сценаріїв виховних заходів;
– картотека періодичних видань.
Крім картотек, допомагають у роботі тематичні папки різноманітної тематики:

  • Свята за народно-церковним календарем
  • Бібліотечна справа
  • Здоровий спосіб життя
  • Правове виховання
  • Свята в ліцеї
  • Видатні українці
  • Мій рідний край
  • Вибір професії
  • Дорога до космосу
  • Чорнобиль
  • Герої Крут
  • Україна – соборна держава
  • Патріотичне виховання
  • Видатні місця на землі
  • Театри України і світу
  • Т.Г.Шевченко
  • Голодомор
  • СНІД – загроза людству
  • Європа – наш спільний дім та інші.

   Не можна не сказати про те, що робота бібліотеки не може бути ефективною без співпраці з бібліотечним активом. Зі своїми найактивнішими користувачами бібліотека вирішує і проблеми, і тематику виховних заходів, і багато інших нагальних питань.
Отже, робота бібліотеки тільки тоді може бути ефективною, коли вона носить систематичний характер, коли є співпраця з адміністрацією та педагогічними працівниками, з бібліотеками різних систем.

Я, як бібліотекар Рокитнянського професійного ліцею, систематично відвідую  обласні семінари бібліотекарів, конференції, беру активну участь у  обговоренні  актуальних питань, особливо коли йдеться про обмін досвідом.

 А найголовніше – це любов до своєї роботи, любов до учнів. І, якщо через декілька років після закінчення навчального закладу, учні заходять до бібліотеки розповісти про свої успіхи, розумієш, що робота твоя потрібна і велася у правильному руслі.

IMG_1603