Інтерактивна вправа «Недоліки в роботі молодого викладача»
Недоліки в роботі молодого викладача |
Реакції учнів на недоліки |
Способи подолання недоліків |
· Гостра реакція на будь-які відхилення в поведінці учнів. · Загравання перед учнями, прагнення сподобатися. · Артистичність у поводженні, невміння знайти правильний тон у стосунках. · Невміння зосереджувати увагу на головному, істотному. · Невміння співвідносити істотну інформацію зі змістом підручника. · Нестійкий інтерес до мети навчання й виховання. · Ігнорування самостійної роботи учнів. · Невиразність мовлення, невміння правильно розставити акценти в процесі подачі інформації. · Невміння спиратися на колектив учнів. · Недостатня увага до організації домашнього завдання учнів. · Механічне перенесення чужого досвіду в свою роботу. · Невміння підтримувати увагу. Утруднення в розподілі уваги між усіма учнями |
· Відсутність дисципліни й працездатності: учні постійно неуважні, галасують. · Відсутність ритму в володінні знаннями. · Неприязне ставлення до викладача. · Безвідповідальна поведінка. · Несерйозне, неповажне ставлення до викладача. · Пасивне ставлення до сприйняття інформації. · Втрата відповідальності й цілеспрямованості. · Байдуже ставлення до інформації вчителя. · Пасивна поведінка частини учнів. · Втрата відповідальності у виконанні настанов педагога. · Втрата уваги й інтересу. · Пасивна присутність на уроці. · Відсутність прагнення оволодіти інформацією, втрата впевненості в навчанні. · Відчуття постійного перевантаження |
· Постійна конкретизація завдань з урахуванням інтересів і можливостей учнів. · Періодична цілеспрямована перевірка викладачем осмислення учнями завдань. · Творче переосмислення методів навчання учнів відповідно до складної ситуації. · Захоплива розповідь, активізація навчання учнів. · Прогнозування інформації з урахуванням залучення до пошуку всіх вихованців, правильне розміщення акцентів. · Поєднання вимогливості з довірою. · Дотримання міри у вимогах. · Ретельне обмірковування вчинків. · Систематичне спрямування на відбір обов’язкової інформації. · Орієнтація на оволодіння істотною (обов’язковою) інформацією з підручника. · Постійне націлювання на переосмислення головного. · Чергування різних видів роботи. · Ретельне обмірковування відтінків у голосі під час викладу інформації як чинника націлювання учнів на її осмислення |
Інтерактивна вправа «Карта професійно-значущих особистісних рис»
Оптимальні значення |
Припустимі значення |
Критичні значення |
||
1. Психологічні риси особистості як індивідуальності |
||||
• Сильний урівноважений тип нервової системи. • Тенденція до лідерства. • Упевненість у собі. • Вимогливість, добросердечність і чуйність, гіпертимність, емотивність |
• Сильний неврівноважений тип нервової системи. • Владність, самовпевненість, непримиренність. • Недостатня самостійність, педантичність, зацикленість |
• Слабкий інертний тип нервової системи. • Деспотизм. • Самозакоханість. • Жорстокість. • Надмірний конформізм. • Збудливість і демонстративність. • Тривожність |
||
2. Професійні риси особистості викладача |
||||
· Широка ерудиція й вільний виклад матеріалу. · Уміння враховувати психологічні й вікові особливості учнів. · Темп мовлення 120—130 слів за хвилину, чітка дикція, загальна й специфічна грамотність. · Елегантний зовнішній вигляд, виразна міміка й жести. · Звертання до учнів на ім’я. · Миттєва реакція на ситуацію, спритність. · Уміння чітко формулювати конкретні завдання. · Уміння організовувати навчальну діяльність усіх учнів одразу. · Перевіряє ступінь розуміння навчального матеріалу завжди |
· Знання тільки свого предмета. · Знання вікової й педагогічної психології учнів. · Стандартний зовнішній вигляд, відсутність міміки й жестів. · Звертання до учнів на прізвища. ·Ледь уповільнені реакція й спритність. · Уміння визначити тільки загальну мету. · Уміння організовувати роботу більшості учнів. · Темп мовлення менш як 120 слів за хвилину, «глухий» голос, окремі застереження з наступним виправленням. · Перевіряє ступінь розуміння навчального матеріалу періодично |
· Робота тільки за конспектом. · Відсутність знань вікової і педагогічної психології. · Темп мовлення перевищує 150 слів за хвилину, нерозбірливість мови, проковтування закінчень слів. · Неохайний зовнішній вигляд, надмірна жестикуляція й неадекватна міміка. · Постійне безадресне звертання до учнів. · Відсутність спритності, слабка реакція. · Відсутність уміння чітко визначити мету. · Робота тільки з окремими учнями, більшість у цей час пасивна. · Ніколи не перевіряє ступінь розуміння навчального матеріалу під час пояснення |