Інтерактивні вправи

           Інтерактивна вправа «Недоліки в роботі молодого викладача»

Недоліки в роботі    молодого викладача

Реакції учнів на недоліки

Способи подолання недоліків

· Гостра реакція на будь-які відхилення в поведінці учнів.

· Загравання перед учнями, прагнення сподобатися.

·  Артистичність у поводженні, невміння знайти правильний тон у стосунках.

· Невміння зосереджувати увагу на головному, істотному.

· Невміння співвідносити істотну інформацію зі змістом підручника.

· Нестійкий інтерес до мети навчання й виховання.

· Ігнорування самостійної роботи учнів.

· Невиразність мовлення, невміння правильно розставити акценти в процесі подачі інформації.

·  Невміння спиратися на колектив учнів.

· Недостатня увага до організації домашнього завдання учнів.

· Механічне перенесення чужого досвіду в свою роботу.

· Невміння підтримувати увагу. Утруднення в розподілі уваги між усіма учнями

· Відсутність дисципліни й працездатності: учні постійно неуважні, галасують.

· Відсутність ритму в володінні знаннями.

· Неприязне ставлення до викладача.

· Безвідповідальна поведінка.

 · Несерйозне, неповажне ставлення до викладача.

· Пасивне ставлення до сприйняття інформації.

· Втрата відповідальності й цілеспрямованості.

· Байдуже ставлення до інформації вчителя.

· Пасивна поведінка частини учнів.

· Втрата відповідальності у виконанні настанов педагога.

· Втрата уваги й інтересу.

· Пасивна присутність на уроці.

· Відсутність прагнення оволодіти інформацією, втрата впевненості в навчанні.

· Відчуття постійного перевантаження

· Постійна конкретизація завдань з урахуванням інтересів і можливостей учнів.

· Періодична цілеспрямована перевірка викладачем осмислення учнями завдань.

· Творче переосмислення методів навчання учнів відповідно до складної ситуації.

· Захоплива розповідь, активізація навчання учнів.

· Прогнозування інформації з урахуванням залучення до пошуку всіх вихованців, правильне розміщення акцентів.

· Поєднання вимогливості з довірою.

· Дотримання міри у вимогах.

· Ретельне обмірковування вчинків.

· Систематичне спрямування

на відбір обов’язкової інформації.

· Орієнтація на оволодіння істотною (обов’язковою) інформацією з підручника.

· Постійне націлювання на переосмислення головного.

· Чергування різних видів роботи.

· Ретельне обмірковування відтінків у голосі під час викладу інформації як чинника націлювання учнів на її осмислення

Інтерактивна вправа «Карта професійно-значущих особистісних рис»

       Оптимальні значення

     Припустимі значення

         Критичні значення

                                     1. Психологічні риси особистості як індивідуальності

•        Сильний урівноважений тип нервової системи.

•   Тенденція до лідерства.

•   Упевненість у собі.

•        Вимогливість, добросердечність і чуйність, гіпертимність, емотивність

•    Сильний неврівноважений тип нервової системи.

•    Владність, самовпевненість, непримиренність.

•    Недостатня самостійність, педантичність, зацикленість

•   Слабкий інертний тип нервової системи.

•   Деспотизм.

•   Самозакоханість.

•   Жорстокість.

•   Надмірний конформізм.

•   Збудливість і демонстративність.

•   Тривожність

 

                                        2. Професійні риси особистості викладача

· Широка ерудиція й вільний виклад матеріалу.

· Уміння враховувати психологічні й вікові особливості учнів.

· Темп мовлення 120—130 слів за хвилину, чітка дикція, загальна й специфічна грамотність.

· Елегантний зовнішній вигляд, виразна міміка й жести.

· Звертання до учнів на ім’я.

· Миттєва реакція на ситуацію, спритність.

· Уміння чітко формулювати конкретні завдання.

· Уміння організовувати навчальну діяльність усіх учнів одразу.

· Перевіряє ступінь розуміння навчального матеріалу завжди

· Знання тільки свого предмета.

· Знання вікової й педагогічної психології учнів.

· Стандартний зовнішній ви­гляд, відсутність міміки й жес­тів.

· Звертання до учнів на пріз­вища.

·Ледь уповільнені реакція й спритність.

· Уміння визначити тільки за­гальну мету.

· Уміння організовувати роботу більшості учнів.

· Темп мовлення менш як 120 слів за хвилину, «глухий» голос, окремі застереження з наступ­ним виправленням.

· Перевіряє ступінь розуміння навчального матеріалу періо­дично

· Робота тільки за конспектом.

· Відсутність знань вікової і педагогіч­ної психології.

· Темп мовлення перевищує 150 слів за хвилину, нерозбірливість мови, про­ковтування закінчень слів.

· Неохайний зовнішній вигляд, над­мірна жестикуляція й неадекватна міміка.

· Постійне безадресне звертання до учнів.

· Відсутність спритності, слабка ре­акція.

· Відсутність уміння чітко визначити мету.

· Робота тільки з окремими учнями, більшість у цей час пасивна.

· Ніколи не перевіряє ступінь розуміння навчального матеріалу під час пояснення