Професійна спрямованість особистості педагога

Професійна спрямованість особистості педагога

  Інформаційне повідомлення

«Особливості професійної спрямо­ваності педагога».

Американський психолог Абрахам Маслоу (1908—1970) вважає: для того щоб людина повноцінно прожила своє життя, вона має задо­вольнити п’ять потреб — вищих і нижчих:

  • самоактуалізацію здібностей, талантів;
  • повагу: визнання й оцінка;
  • любов і прихильність;
  • безпеку;
  • фізіологічні потреби.

Якщо звузити цей погляд до жит­тя в професії, то щаслива та людина, якій професія дає задоволення цих проблем. Самореалізація є, звичай­но, явищем індивідуальним.               Само­реалізація в професії викладача — теж. Але можна визначити чотири осно­вні типи самореалізації педагогів за­лежно від типу (змісту) особистості: (умовно)  організа­тор, предметник, комунікатор, інте­лігент.

Для організатора важливо реа­лізувати свою потребу в лідерстві, домінуванні, розкрити свої риси вольової, сильної, вимогливої, енер­гійної людини. Йому легко вдається організувати позаурочні заходи, він уміє розбудити в учнів дух колек­тивної зацікавленості, ділової співп­раці, відповідальності.

Викладач – предметник реалізує свій інтелект, глибокі знання свого предмета. Він поважає інтелект і ви­ховує його в учнів засобами свого предмета. Це професійно компетент­на і творча людина, віддана своїй про­фесії, для неї виховувати — це навча­ти, зацікавлювати своїм предметом.

Викладач – комунікатор реалізує в професії вчителя потребу в спілку­ванні. Йому цікаві люди, він завжди обізнаний з проблемами їхнього особистого життя. Він доброзич­ливий, чуйний, привабливий, висо­коморальний. Його вплив на дітей насамперед емоційний, через пошук шляхів сумісності з учнем, через особистий контакт. Йому загалом легко зрозуміти особистість учня, він дружить із ним.

Викладач-інтелігент реалізує в професії свою потребу в духовності, високій моральності й вихованні цих рис у дітей. Це людина з високою за­гальною культурою, високим рівнем інтелекту, високими моральними ри­сами, постійним духовним пошуком. Її вплив глибоко просвітницький. Вона виховує собою, своїм взірцем.

Кожен викладач через особливості своєї професії виступає і як предметний, і як кому­нікатор, і як організатор, і як інтелі­гент.

Вправа «Про мене б сказали…»

Мета: виробити вміння оціню­вати особливості своєї професійної спрямованості з позиції сторонньої людини.

Алгоритм заняття. Педагоги оцінюють особливості своєї профе­сійної спрямованості у відсотково­му відношенні за своїми спостере­женнями і презентують їх по черзі, продовживши фразу: «Про мене сказали б, що я на …» (х % органі­затор тощо).

Діагностика типу професійної спрямованості молодих педагогів.

Мета: визначити особливості типу професійної спрямованості молодого викладача.

Алгоритм роботи.

Правіша роботи з психологічни­ми тестами:

  • у психології не буває правиль­них чи неправильних відповідей — тільки ті, які підходять або не під­ходять вам;
  • перша думка, що осяяла вас із підсвідомості, — найправильніша.

Інструкція. У даному запиталь­нику перелічено риси, які можуть бути властиві вам більшою або мен­шою мірою.

Можливі два варіанти відпові­дей:

а)   правильно, ця риса типова для моєї поведінки (або властива мені більшою мірою);

б) неправильно, це нетипово для моєї поведінки (або властиво мені меншою мірою).

Прочитайте одне з тверджень і виберіть один із варіантів поведін­ки:

  1. Я цілком міг би жити сам, да­леко від людей.
  2. Я часто перемагаю інших сво­єю самовпевненістю.
  3. Глибокі знання мого предме­та можуть істотно полегшити життя людині.
  4. Люди повинні більше, ніж за­раз, дотримуватися законів моралі.
  5. Я уважно читаю кожну книж­ку, перш ніж повернути її в бібліо­теку.
  6. Мій ідеал робочої атмосфери — тиха кімната з робочим столом.
  7. Люди кажуть, що мені подо­бається все робити своїм (оригі­нальним) способом.
  8. Серед моїх ідеалів помітне місце посідають особистості вче­них, які зробили величезний внесок у мій предмет.
  9. Люди вважають, що на бру­тальність я просто не здатний.
  10. Я завжди уважно стежу за своїм одягом.
  11. Буває, що весь ранок я не хочу ні з ким розмовляти.
  12. Мені важливо, щоб у всьому, що мене оточує, не було безладу.
  13. Більшість моїх друзів — люди, інтереси яких мають багато спільного з моєю професією.

      Я часто аналізую свою по­ведінку.

  1. Удома я поводжуся за столом так само, як у ресторані.
  2. У компанії я даю іншим мож­ливість жартувати й розповідати різ­ні історії.
  3. Мене дратують люди, які не можуть швидко приймати рішення.
  4. Якщо в мене є трохи вільно­го часу, то я вважаю за краще почи­тати щось із мого предмета.
  5. Мені незручно клеїти дурня в компанії, навіть якщо інші це ро­блять.
  6. Іноді я люблю обговорювати відсутніх.
  7. Мені дуже подобається за­прошувати гостей і розважати їх.
  8. Я рідко виступаю проти дум­ки колективу.
  9. Мені більше подобаються люди, які добре володіють своєю професією, незалежно від їхніх особистісних рис.
  10. Я не можу бути байдужим до проблем інших.
  11. Я завжди охоче визнаю свої помилки.
  12. Найгірше покарання для мене — бути на самоті.
  13. Зусилля, витрачені на скла­дання планів, не варті їх.
  14. У шкільні роки я поповню­вав свої знання, читаючи спеціальну літературу.
  15. Я не засуджую людину за об­ман тих, хто дозволяє себе обманю­вати.
  16. У мене не виникає внутріш­нього протесту; коли мене просять про послугу.
  17. Можливо, дехто вважає, що я багато говорю.
  18. Я уникаю громадської робо­ти й пов’язаної з нею відповідаль­ності.
  19. Наука — це те, що найбільше цікавить мене в житті.
  20. Люди вважають мою родину інтелігентною.
  21. Перед тривалою поїздкою я завжди ґрунтовно обмірковую, що із собою взяти.
  22. Я живу сьогоденням біль­шою мірою, ніж інші люди.
  23. Якщо є вибір, я вважаю за краще організувати позаурочний за­хід, ніж розповісти учням щось із предмета.
  24. Основне завдання викладача — передати учням знання з предмета.
  25. Я люблю читати статті на теми моралі, етики.
  26. Іноді мене дратують люди, котрі звертаються до мене із запи­таннями.
  27. Більшість людей, з якими я буваю в компанії, безсумнівно, раді мене бачити.
  28. Гадаю, мені сподобалася б робота, пов’язана з відповідальніс­тю, адміністративно- господарською діяльністю.
  29. Навряд чи мене неприємно здивує, якщо доведеться провести свою відпустку, навчаючись на кур­сах підвищення кваліфікації.
  30. Моя люб’язність часто не по­добається іншим людям.
  31. Були випадки, коли я заздрив успіхам інших.
  32. Якщо мені хтось нагрубія­нить, я можу швидко забути про це.
  33. Як правило, люди прислуха­ються до моїх пропозицій.
  34. Якби мені вдалося на якийсь час перенестися в майбутнє, то я на­самперед набрав би книжок з мого предмета.
  35. Я виявляю велику цікавість до долі інших.
  36. Я ніколи з посмішкою не го­ворив неприємних речей.

Код запитальника

Комунікатор: 16, 66, 116, 16 б, 21 а. 31а, 36 а, 41а, 46а = 100 %.

Організатор: 2а, 7а, 12а, 17а, 22 б, 276. 326, 37а, 42а. 47а = 100 %.

Предметник: За, 8а, 13а, 18а, 23а, 28а, 33а, 38а, 43а. 48а = 100 %.

Інтелігент: 4а, 9а, І4а. 19а, 24а, 29а, 34а, 39а, 44а, 49а = 100 %..

Щирість: За, 10 а, 15а, 20 б, ЗО а, 35а, 40 6, 456, 50а —100 %.

Інтерактивна вправа «Недоліки в роботі молодого викладача»

Недоліки в роботі    молодого викладача

Реакції учнів на недоліки

Способи подолання недоліків

· Гостра реакція на будь-які відхилення в поведінці учнів.

· Загравання перед учнями, прагнення сподобатися.

·  Артистичність у поводженні, невміння знайти правильний тон у стосунках.

· Невміння зосереджувати увагу на головному, істотному.

· Невміння співвідносити істотну інформацію зі змістом підручника.

· Нестійкий інтерес до мети навчання й виховання.

· Ігнорування самостійної роботи учнів.

· Невиразність мовлення, невміння правильно розставити акценти в процесі подачі інформації.

·  Невміння спиратися на колектив учнів.

· Недостатня увага до організації домашнього завдання учнів.

· Механічне перенесення чужого досвіду в свою роботу.

· Невміння підтримувати увагу. Утруднення в розподілі уваги між усіма учнями

· Відсутність дисципліни й працездатності: учні постійно неуважні, галасують.

· Відсутність ритму в володінні знаннями.

· Неприязне ставлення до викладача.

· Безвідповідальна поведінка.

 · Несерйозне, неповажне ставлення до викладача.

· Пасивне ставлення до сприйняття інформації.

· Втрата відповідальності й цілеспрямованості.

· Байдуже ставлення до інформації вчителя.

· Пасивна поведінка частини учнів.

· Втрата відповідальності у виконанні настанов педагога.

· Втрата уваги й інтересу.

· Пасивна присутність на уроці.

· Відсутність прагнення оволодіти інформацією, втрата впевненості в навчанні.

· Відчуття постійного перевантаження

· Постійна конкретизація завдань з урахуванням інтересів і можливостей учнів.

· Періодична цілеспрямована перевірка викладачем осмислення учнями завдань.

· Творче переосмислення методів навчання учнів відповідно до складної ситуації.

· Захоплива розповідь, активізація навчання учнів.

· Прогнозування інформації з урахуванням залучення до пошуку всіх вихованців, правильне розміщення акцентів.

· Поєднання вимогливості з довірою.

· Дотримання міри у вимогах.

· Ретельне обмірковування вчинків.

· Систематичне спрямування

на відбір обов’язкової інформації.

· Орієнтація на оволодіння істотною (обов’язковою) інформацією з підручника.

· Постійне націлювання на переосмислення головного.

· Чергування різних видів роботи.

· Ретельне обмірковування відтінків у голосі під час викладу інформації як чинника націлювання учнів на її осмислення

      Інтерактивна вправа «Карта професійно-значущих особистісних рис»

       Оптимальні значення

     Припустимі значення

         Критичні значення

                                     1. Психологічні риси особистості як індивідуальності

•        Сильний урівноважений тип нервової системи.

•   Тенденція до лідерства.

•   Упевненість у собі.

•        Вимогливість, добросердечність і чуйність, гіпертимність, емотивність

•    Сильний неврівноважений тип нервової системи.

•    Владність, самовпевненість, непримиренність.

•    Недостатня самостійність, педантичність, зацикленість

•   Слабкий інертний тип нервової системи.

•   Деспотизм.

•   Самозакоханість.

•   Жорстокість.

•   Надмірний конформізм.

•   Збудливість і демонстративність.

•   Тривожність

 

                                        2. Професійні риси особистості викладача

· Широка ерудиція й вільний виклад матеріалу.

· Уміння враховувати психологічні й вікові особливості учнів.

· Темп мовлення 120—130 слів за хвилину, чітка дикція, загальна й специфічна грамотність.

· Елегантний зовнішній вигляд, виразна міміка й жести.

· Звертання до учнів на ім’я.

· Миттєва реакція на ситуацію, спритність.

· Уміння чітко формулювати конкретні завдання.

· Уміння організовувати навчальну діяльність усіх учнів одразу.

· Перевіряє ступінь розуміння навчального матеріалу завжди

· Знання тільки свого предмета.

· Знання вікової й педагогічної психології учнів.

· Стандартний зовнішній ви­гляд, відсутність міміки й жес­тів.

· Звертання до учнів на пріз­вища.

·Ледь уповільнені реакція й спритність.

· Уміння визначити тільки за­гальну мету.

· Уміння організовувати роботу більшості учнів.

· Темп мовлення менш як 120 слів за хвилину, «глухий» голос, окремі застереження з наступ­ним виправленням.

· Перевіряє ступінь розуміння навчального матеріалу періо­дично

· Робота тільки за конспектом.

· Відсутність знань вікової і педагогіч­ної психології.

· Темп мовлення перевищує 150 слів за хвилину, нерозбірливість мови, про­ковтування закінчень слів.

· Неохайний зовнішній вигляд, над­мірна жестикуляція й неадекватна міміка.

· Постійне безадресне звертання до учнів.

· Відсутність спритності, слабка ре­акція.

· Відсутність уміння чітко визначити мету.

· Робота тільки з окремими учнями, більшість у цей час пасивна.

· Ніколи не перевіряє ступінь розуміння навчального матеріалу під час пояснення